És quasi impossible entrar a la nostra escola i no conèixer la Mari, la nostra conserge des de fa onze anys.
Abans de treballar com a conserge havia fet de jardinera amb la brigada de l’Ajuntament.
Un bon dia li van dir que fes substitucions com a conserge en algunes escoles. Va trobar la feina molt avorrida i va dir als seus caps que preferia continuar treballant a la brigada de jardineria.
Però llavors li van proposar que provés El Martinet, una escola nova i una mica “rara”, que en tres anys havia tingut dues conserges diferents…ho va provar i s’hi va quedar.

I és que fer de conserge aquí no té res a veure en fer-ho en altres escoles. Aquí tots els nens tenen relació amb la Mari, saben que poden comptar amb ella per resoldre petits problemes, o si s’han fet mal ella els ajudarà. També ajuda les mestres en moltes tasques, totes reconeixen que sense la Mari l’escola tindria un greu problema. Les ajuda a fer fotocòpies i muntar llibres i llibretes. Va a comprar quan cal, ja sigui per fer els esmorzars de les jornades pedagògiques o un altre esdeveniment. Posa rentadores i rentaplats tot sovint, posa les cadires per quan hi ha reunions, arregla les plantes del jardí, passa la desbrossadora per la gespa, renova el ram de flors de l’entrada…i quan necessita ajuda ho demana a algun dels molts pares que estem encantats d’ajudar-la.

La feina estricte dels conserges consisteix sols en obrir la porta, encara que ara ja comencen a fer alguna tasca més. A la Mari fer sols això li resulta molt avorrit i els primers anys va ser qüestionada per altres conserges que li feien notar la seva estranyesa quan s’assabentaven que assumia tasques no habituals en aquest càrrec.
A les reunions periòdiques que es fan amb el regidor d’ensenyament, els conserges poden explicar els problemes que tenen a la feina. La Mari normalment no té problemes ja que per a ella, canviar un fluorescent o podar la gespa són tasques que assumeix amb normalitat.
A tall d’anècdota, fa poc temps en una d’aquestes reunions li van preguntar com és que a la seva escola els nens no saben escriure i llegir quan tenen 7 anys, que segons aquests “experts” és l’edat que tocaria!!

Tampoc és habitual que els conserges formin part del Consell Escolar, però la Mari sí que en forma part, i d’aquesta manera s’assabenta de primera mà del que passa a l’escola.

Deixem estar aquestes qüestions i tornem a la nostra escola i als nostres nens i nenes, per a tots ells la Mari és algú molt especial, i així li ho fan notar quan de sobte, mentre va caminant es troba rodejada d’una colla de nens (diez en cada pierna, diu ella) que no la deixen caminar.
O un nen de 5 anys que l’altre dia li va dir: Mari, tu i jo vamos a ser novios!
O quan estan dinant, si ella entra al menjador, tots a una li canten una cançó.
També n’hi ha que són una mica més trastos i quan la veuen s’amaguen, llavors ella ja sap que estan fent alguna malifeta, i és que, la Mari, quan tu hi vas ella ja en torna…

Si en teniu ocasió no deixeu de mirar-vos el clauer que sovint porta a sobre, hi ha unes 25 claus i, de ninots, aviat n’hi haurà encara més. La majoria els hi han regalat, però el més antic i que va venir amb ella és la granota verda, vigileu que té una boca molt grossa i potser mossega.

Una altra característica de la Mari que ens crida l’atenció és l’ampli vestuari que té, cada dia ens sorprèn amb un estils nou, i és que la seva mare l’ajuda perquè de tant en tant li compra alguna peça de roba que ella llueix com ningú. Ella no s’ha volgut posar mai l’uniforme habitual que porten els conserges, i ben fet que fa!

La Mari té una filla, Elizabeth, que està molt contenta de veure la seva mare en una feina que li dona tantes satisfaccions gràcies a tots i totes els que formem part d’aquest univers on la nostra conserge és el sol al voltant del qual tots girem!!!

Per molts anys!!