238447producci__artistica_106Davant l’exigència de l’Ajuntament de retirar la terra de la pista encimentada de l’escola, el grup Fem el Jardí, a partir de dues reunions obertes va decidir la redacció d’una carta/manifest de suport al projecte d’hort/jardí per a ser presentada amb el màxim de signatures possible a l’Ajuntament de Ripollet i al Departament d’Educació.

Si, una vegada llegida, hi esteu d’acord i voleu afegir la vostra signatura podeu passar per la oficina de l’ampa a l’escola. També trobareu un formulari al final del manifest per a donar el vostre suport des d’aquesta pàgina.

L’Escola el Martinet vol tirar endavant un projecte consistent en la creació d’un hort-jardí en una zona de la pista cimentada del pati. Aquesta proposta respon a l’interès de desplegar el Projecte Pedagògic de l’Escola a l’espai exterior, atès que es considera un medi essencial per a l’aprenentatge i el desenvolupament integral dels nens.

Tenint en compte que un infant passa unes 200 hores al curs fent ús de l’exterior (si es queda a dinar es converteixen en unes 450 hores) i considerant el dret dels infants d’educar-se en entorns harmònics, benestants i amables, que siguin acollidors de les seves necessitats de desenvolupament i no contraris a elles, neix aquest projecte pensat per procurar un espai exterior molt més adequat envers els infants de 3 a 12 anys.

És un projecte pioner a Catalunya, que ha despertat l’interès d’algunes institucions i personalitats que treballen per a una societat més justa, integradora, sostenible, i sana. Està recolzat per la comissió «Fem el Jardí del Martinet» i pels pares i mares que ens representen a l’AMPA i al Consell Escolar.

Som coneixedors que aquest projecte ha estat aturat per l’Ajuntament i pel departament que vostè representa, tot i els clars avantatges pedagògics, ambientals i socials que aporta per al desenvolupament dels nostres fills i filles, així com per al municipi i el barri de l’escola, argumentant principalment que es necessita la zona cimentada per a realitzar esports competitius durant les obres del parc Primer de Maig.

Considerem que la necessitat manifestada per l’Ajuntament de poder disposar d’aquesta infraestructura per a fer-hi esports o altres activitats, especialment mentre es duen a terme les obres del parc Primer de Maig, pot quedar coberta per alguna de les múltiples instal·lacions de què disposa el municipi de Ripollet: pistes esportives en escoles, instituts i equipaments esportius municipals.

Amb tota sinceritat, no entenem que, en les instal·lacions d’un equipament educatiu infantil i de primària que acull nens i nenes de 3 a 12 anys, es prioritzi l’ús esportiu en horari extraescolar sobre l’ús pedagògic proposat per l’escola i recolzat pels pares. Nombrosos estudis mostren que les pistes de formigó no són adequades per al joc dels nens d’aquesta franja d’edat, tant des del punt de vista pedagògic com de salut. Les raons són diverses, aquí en destaquem dues. D’una banda, les articulacions sofreixen impactes nocius, que no són convenients per a cap nen (ni per a cap adult), especialment en aquestes edats en què són més sensibles; D’altra banda, és el lloc de les escoles on es produeixen més formes de violència, no només per mitjà de lesions físiques sinó també per mitjà de formes més subtils però igualment importants, relacionades amb l’exclusió força general de les nenes i de molts nens, segons la seva personalitat o el seu estat físic.

La nova àrea de jocs i els horts biològics proposats ofereixen una oportunitat valuosa també per als infants del barri en què es troba l’escola, el paisatge del qual està ple d’indústries. Els ofereix la possibilitat de fer cursos als horts i de jugar en espais rics en experiències sensorials i psicomotrius en un entorn natural, entre altres avantatges. Això ajuda també a augmentar el benestar social.

Per tot això, el col·lectiu de mares, pares i amics de l’escola el Martinet us volem transmetre les nostres opinions i reflexions sobre la importància de poder desenvolupar l’esmentat projecte de l’hort-jardí a la pista cimentada. D’aquesta manera, us volem donar la nostra visió per tal que pugui motivar el replantejament de la vostra decisió.

Aquestes aportacions que us presentem no són un caprici: responen a profundes reflexions sobre l’educació que volem per als nostres fills i filles, i estan recolzades en l’experiència i en els estudis que s’estan duent a terme sobre aquests temes en els darrers anys. Podeu trobar aquestes idees més desenvolupades en el dossier annex.

Així doncs, la creació de l’hort/jardí a l’actual pista cimentada pretén:

Educar els nostres fills i filles en aspectes com l’ecologia, l’alimentació, el respecte i el coneixement del medi des d’un aprenentatge real i vivenciat a través del conreu i la cura directa d’un hort-jardí.
Minvar els efectes nocius de la radiació solar en els nostres infants, amb la incorporació de zones ombrívoles en aquesta zona.
Protegir-los de la contaminació exterior i millorar la qualitat de l’aire, tenint en compte la ubicació de l’escola, propera a un polígon industrial.
Millorar l’entorn estèticament i funcionalment, tot incorporant criteris ambientals.
Promoure un joc cooperatiu, pacífic i creatiu, enfront de dinàmiques més competitives i violentes, com les que habitualment generen les pistes de ciment.
Afavorir la coparticipació entre nens i nenes, en contraposició als jocs a les pistes de formigó, que acostumen a generar segregacions i dinàmiques d’exclusions entre nens i nenes, i que porten a la monopolització d’aquestes pistes per una de les bandes –normalment els nens–, tal com demostren estudis recents.
Establir un contacte directe amb la natura, per tal de poder-la conèixer, respectar i cuidar.
Permetre la participació dels nostres fills i filles en la transformació del seu entorn, convertint-lo en un espai més harmoniós, amable i sostenible.
Dotar el barri i el municipi d’un nou espai diferenciat de les tradicionals pistes esportives de ciment, en consonància amb les actuals tendències pedagògiques, ambientals i socials.
Protegir els nostres nens del deteriorament físic que provoca el joc sobre pistes de formigó.
Recuperar el joc que neix i es construeix des de l’infant, respectant les seves necessitats de connexió amb la terra i el medi natural.
Afavorir la salut física, mental i emocional dels infants. Durant aquestes edats de la infantesa, la salut integral es beneficia especialment de les experiències sensorials diverses, freqüents i de qualitat que tinguin els infants, que seran molt més privilegiades en un entorn natural i amb riquesa de volums, espais, ritmes, colors, sons i materials que en una pista de formigó.
Demanem fermament que es tinguin en compte els motius expressats en aquesta carta, i sol·licitem poder mantenir en breu una entrevista amb el vostre departament per tal que es pugui dur a terme el projecte de l’hort i el jardí a la pista cimentada de la nostra escola. En aquesta trobada us podrem ampliar qualsevol aspecte que no hagi quedat prou clar en aquesta carta.

Vull signar la carta manifest
Vull veure la llista de signataris

En continuar utilitzant el lloc, vostè accepta l'ús de galetes. Més informació

La configuració de cookies en aquest lloc web es posen a "permetre cookies" per donar-li la millor experiència de navegació possible. Si continua utilitzant aquest lloc web sense haver de canviar la configuració de galetes o fer clic a "D'acord" a continuació a continuació, vostè està consentint a aquesta.

Tancar